Stage en de start van de rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu Stage en de start van de rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu

Stage en de start van de rondreis door Zuid-Afrika

Door: Ellen van Teeffelen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

02 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier weer een nieuw reisverslag vanuit Zuid-Afrika.

Hilde en ik hebben even een paar weken flink aan ons onderzoek gewerkt en toen kregen we te horen dat we te ver de breedte in waren gegaan, dus toen moesten we last minute nog flink aan de bak. We hebben de feedback van onze lerares verwerkt in ons verslag, nog even een paar interviews gehouden met de unitleiders en onze presentatie gehouden op stage. Op stage vonden ze dat we erg goed werk hadden verricht in de tijd dat we er waren en ze gaven aan dat ze veel hadden gehad aan onze aanbevelingen. We hadden onze aanbevelingen gericht op het low-cost model waar de units mee werken en we hebben onze aanbevelingen aangepast op het niveau van de unitleiders. Zij zijn namelijk allemaal ongeschoold en weten niet goed wat de beperkingen van de kinderen inhouden. Hilde en ik hebben een beroepsproduct ontwikkeld voor de units. We hebben workshops gegeven bij alle vijf de units. In het begin hadden we gesprekjes gevoerd met de unitleiders en in deze gesprekken vroegen we waar ze tegenaan liepen en wat ze nog wilde leren. Naar aanleiding daarvan zijn Hilde en ik tips en feedback gaan geven aan de unitleiders. De unitleiders zijn de tips en feedback gaan inzetten in de praktijk en tijdens het oefenen hiermee hebben Hilde en ik ondersteuning geboden. Het was heel mooi om te zien dat de unitleiders positief reageerde op de feedback en de tips die wij ze gaven. Ze lieten veel vooruitgang zien in de omgang met de kinderen, dus dat was erg positief. Deze workshop hebben we ook als aanbeveling gegeven, omdat de unitleiders hier veel van kunnen leren in kleine stapjes.

Toen we onze conceptversie van het onderzoek via de mail hadden ingeleverd bij onze docent zijn we donderdag de 24e naar Drakensberg gereden om vervolgens naar Johannesburg te gaan. Renske en Roxanna zijn twee huisgenoten waar we goed mee kunnen opschieten en zij zaten al in Drakensberg. Hilde en ik zijn samen met Wimke en Amber (ook twee huisgenoten) naar Renske en Roxanna gereden. We hebben een hele dag gereden en waren blij toen we aankwamen. De dag erna hebben we een tocht gedaan naar de hoogste waterval van Zuid-Afrika en de tweede hoogste waterval in de wereld. Het was een hele zware bergwandeling van 14 km en we moesten ook een halve km rotsen beklimmen. Toen we de top bereikt hadden konden we van het geweldige uitzicht genieten, echt super mooi!! De dag erna zijn we (met veel spierpijn) gaan hiken en abseilen. Ook dat was super mooi en erg leuk om te doen! Na het abseilen zijn we naar Johannesburg gereden. Daar hebben we een overnachting gehad, maar verder niks van Johannesburg gezien. De dag erna zijn we om 7 uur 's ochtends naar het vliegveld gereden om Pieter en Bram te verrassen. Ze hadden verwacht dat we ze zouden ophalen op het vliegveld van Port Elizabeth, maar wij waren stiekem naar Johannesburg gegaan. De dag ervoor hadden we een spandoek gemaakt voor de jongens samen met onze huisgenoten en we stonden mooi voor de uitgang van de gate waar ze uit zouden moeten komen. Helaas hadden Pieter en Bram andere plannen en kwamen ze niet uit de gate gelopen... Toen is Amber het vliegveld rond gerend en ze zag een klein en een wat grotere jongen staan die op Pieter en Bram leek. Dus toen zijn wij met z'n allen naar Amber toegerend en daar stonden ze echt. Hilde en ik trokken het spandoek open en toen rende we naar de jongens toe. Ze waren heel erg verbaasd en hadden ons echt niet verwacht, erg leuk dus. Het was super fijn om Pieter weer te zien! We hebben Renske, Roxanna, Wimke en Amber uitgezwaaid en toen zijn we met de jongens het vliegtuig naar PE ingestapt.

Toen we in PE aankwamen gingen we onze huurauto ophalen.. We kregen een hele dikke, splinternieuwe automatische auto. Klinkt natuurlijk echt super goed, maar Hilde en ik waren er niet zo blij mee.. Wanneer we de rem indrukten stonden we direct stil en na een paar keer remmen hadden we allemaal onze riem in onze huid gedrukt staan. We zijn toen de auto toch maar gaan omruilen bij het huurbedrijf. De autoverhuurder lachte ons echt super hard uit, maar gelukkig kregen we toch een nieuwe auto (VW polo, schakelwagen en ook splinternieuw). Toen kon onze trip eindelijk beginnen. We zijn de tweede dag naar Addo Elephant park geweest, voor de jongens erg leuk, omdat ze nog geen wilde dieren hadden gezien. De dag erna zijn we naar Durban gereden. We kwamen 's avonds aan en zijn na een paar pilsjes gaan slapen. Ik had alleen blaasontsteking gekregen en toen zijn Pieter en ik de dag erna naar het ziekenhuis gegaan. Daar zijn we vier en een half uur geweest voordat ik eindelijk een kuurtje mee kreeg.. Echt op z'n Afrikaans dus. De dag erna zijn we met een bus gaan touren door Durban, om toch nog iets van Durban te kunnen zien. Dat was wel mooi. Na de tour zijn we doorgereden naar Drakensberg. Vandaag hebben we de Sani Pass gedaan. Dat is een tour vanuit Drakensberg naar Lesotho. Prachtig om te zien en heel gaaf om een nieuw land te bezoeken. Lesotho is totaal anders dan Zuid-Afrika. De huisjes zijn rond en gemaakt van steen, deze worden bij elkaar gehouden door koeienpoep. Het dak is gemaakt van een soort riet dat er groeit en van boomstammen. We zijn in een huisje geweest en daar kregen we zelfgemaakt brood aangeboden en zelfgemaakt bier. Het bier was niet echt lekker, maar het brood wel! De mensen zien er uit als Nomaden, ze hebben kleden omgewikkeld en dragen allemaal warme mutsen en rubberen laarzen. De mannen zijn voornamelijk herders en zijn bijna allemaal ongeschoold. De vrouwen zijn vaker geschoold, maar ook niet iedereen kan naar school, vanwege de verre afstanden naar school. De cultuur van Lesotho is helemaal anders dan de Zuid-Afrikaanse cultuur. Het was een geweldige ervaring om ook dit land van Afrika te mogen zien!

Morgen rijden we door naar Swaziland en daar blijven we twee nachten slapen. Het was weer een lang verhaal, maar we hebben weer veel gezien van het prachtige Zuid-Afrika!

Veel liefs,

Ellen & Pieter

• 02 Mei 2014 - 19:09

Mama:

Ellen en Pieter

Wat gaaf allemaal kijken jullie wel goed uit heel heel heel veel plezier daar de groetjes aan Hilde en Bram
    En jullie ook de groetjes xxxxx papa mama

• 02 Mei 2014 - 19:27

FFF:

"Toen we in PE aankwamen gingen we onze huurauto ophalen.. We kregen een hele dikke, splinternieuwe automatische auto. Klinkt natuurlijk echt super goed, maar Hilde en ik waren er niet zo blij mee.. Wanneer we de rem indrukten stonden we direct stil en na een paar keer remmen hadden we allemaal onze riem in onze huid gedrukt staan." hahahahahahahahah x'D maar ik heb jullie ook heel hard uitgelachen hoor, dat jullie de auto omgeruild hebben! maar wel leuk ook jullie ervaring van Lesotho ook te lezen, was het bij jullie ook zo koud??

Maar beterschap lieve Ellen! en geniet nog even van het fijne en mooie ZA!

• 02 Mei 2014 - 20:15

Veronique:

Hoi Ellen en Pieter.

Wat weer een geweldig verhaal. kei leuk
    Geniet van jullie tijd samen daar.

Groetjes Dave Veronique en Ise.

• 03 Mei 2014 - 10:28

Jac En Ton:

Ellen en Pieter geniet nog maar lekker van jullie vakantie.

Groetjes van Jac en Ton

• 03 Mei 2014 - 11:31

Mien:

Hoi Ellen en Pieter
    Leuk om weer een verhaal te lezen over jullie belevenissen.
    Geniet van alles wat je tegen komt.
    Groetjes en veel liefs vanuit Meijel
    Jo en Mien

• 03 Mei 2014 - 18:46

Mayke:

Hè,

Klinkt weer super gaaf.
    En eindelijk weer samen met Pieter!
    Geniet er nog van hè!

X

• 04 Mei 2014 - 17:58

José Vervoordeldonk:

Hoi Ellen en Pieter.

Wij wensen jullie een hele leuke tijd samen in Afrika.
    Geniet ervan.
    We kijken uit naar het volgende verhaal
    gr. ome Jan en tante José

• 05 Mei 2014 - 10:50

Mia Petit En Familie :

Hey ellen en pieter

Weer een leuk verslag grappig van de auto wij wensen jullie nog een hele fijne vakantie samen want ellen als je weer terug bent begint het "volwassen" leven..........werken, vroeg opstaan, agenda, tijdafspraken etc.

Gr.fam.petit

• 06 Mei 2014 - 11:48

Christ En Thea Ugen:

Hoi Ellen en Pieter,
    Weer een prachtig reisverslag. En nu samen vakantie vieren. Geniet ervan. De rest horen we wel als jullie thuis zijn.

Groetjes Ome Christ en Tante Thea

• 12 Mei 2014 - 20:55

Ome Jo En Ante Virs.:

Hallo Ellen en Pieter.
    Wat heerlijk om Pieter na zo'n lange tijd Pieter weer te zien.
    Geniet samen nog van jullie vakantie samen.
    Wij genieten van jullie fijne verhalen.De rest horen we wel als jullie thuis zijn.
    Veel liefs en groetjes.

Ome Jo en Tante Virs.

• 12 Mei 2014 - 20:57

Ome Jo En Ante Virs.:

Hallo Ellen en Pieter.
    Wat heerlijk om Pieter na zo'n lange tijd Pieter weer te zien.
    Geniet samen nog van jullie vakantie samen.
    Veel liefs en groetjes.

Ome Jo en Tante Virs.

• 20 Mei 2014 - 12:29

Pieter En Diny:

Hoi ellen
    Leuk om je leuke en vooral spannende avonturen te volgen.
    Geniet nog van de laatste dagen vakantie samen met pieter.
    Gr en nog een goeie reis terug :-)

pieter en diny