Rondreis door Zuid-Afrika en de terugkomst in NL - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu Rondreis door Zuid-Afrika en de terugkomst in NL - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu

Rondreis door Zuid-Afrika en de terugkomst in NL

Door: Ellen van Teeffelen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

24 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Hier komt mijn laatste verslag van mijn geweldige tijd in Zuid-Afrika. We zijn nu al weer drie dagen terug in Nederland, maar het is echt een onvergetelijke tijd geweest met leuke mensen, de stage, de cultuur, de natuur, de dieren en alle vette dingen die we gedaan hebben. Ik ga Zuid-Afrika zeker heel erg missen, maar ik heb er gelukkig heel veel super mooie herinneringen aan over kunnen houden!

Nadat we in Drakensberg zijn geweest en naar Lesotho zijn gegaan, zijn we doorgereden naar Swaziland. Daar zijn we gaan hiken naar een waterval toe en we zijn naar een zuludorp geweest. Daar werd traditioneel gedanst en we mochten het dorp bezichtigen. Het was helaas allemaal een beetje gespeeld, dus dat was wel wat minder. Toch is het evengoed wel leuk om te zien hoe zij daar zo geleefd hebben en wat hun cultuur betekend voor de mensen. Lesotho en Swaziland zijn twee verschillende landen in Zuid-Afrika en dat kun je aan de culturen ook echt zien. Erg mooi. Na Swaziland zijn we doorgereden naar Blyde River Canyon. Dit is de meest groene canyon van de wereld. Het is er echt super mooi! We begrepen dan ook niet dat er zo weinig toeristen op af kwamen. We zijn daar ook naar Bourke's Luck Potholes geweest. Dat was ook echt prachtig, heel gaaf om te zien dat water zoveel veranderingen aan kan brengen in gesteente. Na Blyde River zijn we doorgereden naar het Kruger park. Daar hebben een hele dag rondgereden in onze eigen auto op zoek naar dieren en dan in het speciaal de Big Five natuurlijk. We hadden bijna alle dieren gespot, behalve het luipaard. Toen we terug waren bij het hostel kwamen we een vrouw tegen die er die dag drie!!!! had gezien. Ongelofelijk. De dag erna gingen we op safari. De gidsen keken naar de voetsporen om te bepalen waar de dieren zaten. Al snel kwamen we olifanten tegen, daarna neushoorns, toen buffels en uiteindelijk leeuwen. We hebben alle dieren van een meter afstand kunnen zien, heel erg gaaf! Helaas voor ons (alweer) geen luipaard. We zijn s'middags nog een keer het Kruger park ingegaan om op zoek te gaan naar het luipaard. Deze hebben we uiteindelijk niet meer gezien, maar we kwamen uit op een plek waar niemand was en toen kwamen er ineens ongeveer 40 olifanten naar het meer toe om te drinken en zich te wassen. Echt heel erg mooi om dat van zo dichtbij mee te kunnen maken. Na de prachtige dieren die we hebben gezien in het Kruger park zijn we doorgereden naar Johannesburg. In Johannesburg hadden we maar één overnachting en we zijn daarom meteen toen we aankwamen naar het Apartheidmuseum gegaan. De ingang van het museum zorgde er voor bewustwording van de Apartheid. Er waren twee ingangen, Blankes en nie Blankes. Dus blanken en niet blanken. Er was nog een heel deel van het museum ingericht voor Nelson Mandela, omdat hij nog maar kort geleden is overleden en hij natuurlijk veel invloed heeft uitgeoefend met betrekking tot de Apartheid. We werden ons er echt van bewust hoe verschrikkelijk het vroeger was in Zuid-Afrika door de Apartheid. Ik vind het echt ongelofelijk dat mensen zo heftig kunnen reageren op de kleur van mensen. Iedereen is hetzelfde en iedereen is mens, ik vind het daarom heel erg wat er allemaal is gebeurd vroeger. Het was in ieder geval een indrukwekkende dag! De dag erna zijn we op tijd naar het vliegveld gegaan, want we hadden een vlucht naar Kaapstad geboekt. 's Avonds hebben we heel erg lekker gegeten in een heel luxe restaurant. We hadden als voorgerecht krokodillen carpaccio en de jongens hadden struisvogel, kudu, impala, springbok en lam gegeten. Dat hebben wij ook nog even geproefd. Erg lekker allemaal! De dag erna zijn we naar Robbeneiland gegaan naar de gevangenis van Nelson Mandela. Onze gids was een ex-gevangen, hij was ook een 'Freedom Fighter'. Hij gaf ons uitleg over hoe het er aan toeging in de tijd dat hij en Nelson Mandela daar zaten. We hebben ook de cel van Nelson Mandela gezien. Die was echt super klein en er lagen alleen dekens op de grond, zonder bed. Heel onwerkelijk allemaal. We zagen veel elementen terug van de film 'Long walk to freedom'. 's Middags zijn we nog naar Kaap de goede hoop gegaan. Daar was het ook heel erg mooi. Daarna zijn we nog naar een strandje gegaan met pinguïns, die hadden we nog niet gezien. De dag erna zouden we eigenlijk gaan skydiven, maar dat werd afgelast vanwege het weer. Toen zijn we de tafelberg gaan beklimmen. Het was een hele klim, maar we hadden wel een geweldig uitzicht. In eerste instantie zagen we alleen maar wolken, maar die trokken snel weg en toen konden we Kaapstad erg goed zien. De dag erna zijn we gaan shark cage diven. We gingen de zee op en op den duur lagen we stil en gooide ze de kooi in het water. Er waren op dat moment al witte haaien gezien, dus wij moesten als een malle onze wetsuits aantrekken en als een gek in de kooi gaan zitten. We zagen meteen een haai nog geen meter voor onze kooi zwemmen. Na deze haai hebben we best lang moeten wachten voor we nieuwe haaien zagen, maar toen deze weer gespot waren, bleven ze maak achter elkaar komen. Het is echt heel gaaf om ze van zo dichtbij te zien. Ze kijken je recht in je ogen aan en zwemmen dan heel rustig verder of bijten naar de prooi die voor onze kooi ligt. De bek is echt groot met veel tanden. De haaien zijn ongeveer vijf meter lang. Op deze dag werden er foto's en filmpjes gemaakt voor Animal Planet. We hadden ook een goede dag, veel verschillende witte haaien en een helderblauwe zee. Het was echt geweldig! Na Kaapstad zijn we doorgereden naar Swellendam. Dit stadje is heel erg westers, door de Europese invloeden van vroeger. Heel het stadje is nu een museum. Het is erg mooi om te zien hoe het stadje er bij ligt en om meer informatie te verkrijgen over hoe het er vroeger aan toe is gegaan. Na Swellendam zijn we doorgereden naar Knysna. Daar zijn we vier nachten blijven slapen. We wilde nog steeds skydiven en dus hadden we meteen de eerste dag gepland dat we gingen skydiven. Helaas was het weer (alweer) te slecht om te skydiven. We zijn daarom maar Knysna ingegaan en 's middags naar Robberg. Dat was een heel mooi gebied aan het strand. We hebben daar lang rondgewandeld en genoten van het prachtige uitzicht dat we hadden. De dag erna konden we helaas nog steeds niet skydiven door het slechte weer. We hebben toen een boottocht gedaan over de rivier die samenkomt met het de Indische oceaan. We dachten dat we een boot hadden genomen waar we op den duur uit zouden kunnen om nog een stuk te wandelen, maar we bleken op een bejaardenboot te zitten.. maar het was evengoed wel mooi om te zien. De volgende dag konden we (eindelijk) skydiven!! We zijn meteen in de auto gestapt en we konden meteen skydiven. Pieter en ik waren het eerste aan de beurt. Het is maar een klein vliegtuigje waar we inzaten en dus moesten we ons vieren opsplitsen. We kregen een tuigje aan en al snel zaten we in de lucht. We werden aan onze begeleider geklikt en toen ging de schuifdeur open. Pieter ging er het eerste uit en daarna ging ik. Het was echt super gaaf om te doen! We hadden een vrije val van 35 seconden en we gingen door de wolken heen, super mooi!!! Daarna ga je gewoon met een parachute naar beneden toe. Wij vieren hadden super veel geluk gehad, want na Bram en Hilde kon niemand meer skydiven omdat het weer helemaal omgeslagen was. De dag erna zijn we naar de Bloukrans Bridge gegaan om te gaan bungeejumpen. Deze brug is de hoogste brug van de wereld en is 216 meter hoog. Ik had niet echt zenuwen voor de sprong, maar toen ik daadwerkelijk gesprongen was dacht ik pas: 'wat ben ik toch in hemelsnaam aan het doen'. maar dat idee was snel weer weg, want ik vond het daarna echt geweldig! Het geeft echt een kick en het uitzicht was echt prachtig! Na het bungeejumpen zijn we terug gereden naar Port Elizabeth. De dag erna zijn we houten units gaan schuren en we hebben een houtbewerkingslaag op de muren gesmeerd. Het schuren was een hele klus omdat het hout super smerig was. We zijn eerst met stenen en tegels alle rotzooi van de muren gaan halen voordat we echt konden schuren. De dag erna zijn we er nog een laag op gaan doen voor de basis. We hebben verf gekocht van het geld dat we hebben ingezameld. Amber, Hilde en ik hebben uiteindelijk ongeveer 2000,- euro opgehaald! Heel erg veel! Dus iedereen die wat heeft bijgedragen, heel erg bedankt allemaal!!!! Zoals ze het in het Afrikaans zouden zeggen 'Baie Dankie'!!! We hebben er verf van gehaald en voor elke unit een trampoline. Daarnaast krijgen alle kinderen en alle unitleiders een t-shirt met het logo van Port Elizabeth Mental Health erop. Van het geld dat er overblijft worden er nog wat leuke spulletjes gekocht voor de kinderen. Er moet nog veel geregeld worden en Hilde en ik zijn inmiddels weer in Nederland, maar Amber is er nog en zij zorgt ervoor dat alles goed gaat verlopen. Voor Limeez hebben we van de opbrengst ook een nieuwe camera gekocht voor de units, omdat die van haar in de eerste week van onze stage was gestolen bij de beroving. Dinsdag middag zijn we naar het hoofdkantoor gegaan om afscheid te nemen van iedereen. Het was heel erg leuk geweest. Er was een lunch voor alle stagiaires en alle unitleiders gemaakt en Limeez en de unitleiders hadden allemaal een speech voorbereid voor ons. Ze vonden het allemaal heel erg fijn dat we zoveel hadden gedaan. Het is echt heel erg fijn om te horen dat je zo erg gewaardeerd wordt daar. Ze zijn echt met alle kleine dingen heel blij, super mooi om te zien! We kregen van iedereen dikke knuffels en ze hadden allemaal iets leuks voor ons geknutseld. Kei leuk dus! Het afscheidscadeau van Limeez was nog niet klaar en we moesten het maar even gaan ophalen bij de unit... echt op z'n Afrikaans dus ;) We zijn dus naar de unit gegaan, maar toen we daar aankwamen, zagen we dat onze cadeaus nog steeds niet klaar waren. Nou neemt Amber ze voor ons mee naar Nederland gelukkig! Woensdagochtend voor ons vertrek terug naar Nederland zijn we nog naar één unit gegaan om iets leuks te schilderen voor de unit. We hebben een boom gemaakt en daar hebben we onze namen bij geschreven. Amber maakt het nog af met blaadjes, vlinders, een zon, wolken en leuke bloemen, zodat het er straks fleurig uit gaat zien. Amber en Wimke, onze lieve huisgenootjes hebben ons uitgezwaaid op het vliegveld. We hadden een lange, maar goede vlucht gehad. Bij aankomst stonden ons pap en mam, Irma, Ine en Elise op ons te wachten. Voor Hilde waren de ouders en een zusje gekomen en haar vriendinnen, een leuk welkom dus! Gisteravond had ik een welkom terug feestje, ik vond het heel erg fijn en gezellig om iedereen weer te zien!

Onze stage en de vakantie zitten er nu weer op en nu moeten we hard aan de slag voor het afstuderen. Het is een geweldige tijd geweest in Zuid-Afrika en de rondreis was ook super leuk. Ik vond het erg fijn dat ik dit samen met Pieter heb kunnen doen. We hebben veel leuke dingen samen meegemaakt en hij heeft nu ook een goed beeld van Zuid-Afrika.

Het 'normale' leventje zal vanaf nu weer beginnen. Iedereen bedankt voor de bijdrages, het lezen van mijn verslagen en de leuke berichtjes die ik heb gekregen!

Veel liefs,

Ellen

• 24 Mei 2014 - 19:53

Ome Hub & Tante Mariet:

Ellen wat is het weer een geweldig verhaal.
    Fijn dat je terug kan kijken op een mooie tijd in Zuid Afrika.
    Heel veel succes met het afstuderen en dan op zoek naar een leuke baan.
    Groetjes Ome Hub en Tante Mariet

• 25 Mei 2014 - 00:16

Jose Vervoordeldonk:

Ja idd weer een leuk verhaal. Wat heb jij veel mee gemaakt.
    Veel succes met afstuderen.
    gr, ome Jan en tante Jose

• 25 Mei 2014 - 12:05

FFF:

BBF,

wat een verhaal weer, jullie hebben echt superveel gedaan nog, gaaf!
    Haha 'Amber en Wimke, onze lieve huisgenootjes" hahaha, goed bezig!

Heel veel succes nog met de eventuele cultuurshock (al klink je een stuk optimistischer dan ik in m'n eerste weken haha), en hopelijk tot snel!

• 26 Mei 2014 - 08:59

Christ En Thea:

Hoi Ellepel,
    Kun je niet afstuderen op je reisverslagen? Dan was je voor ons GESLAAGD. Deze keer een mooie afronding van je tijd in Afrika en dat samen met Pieter. Je schrijft dat 't normale leven weer begonnen is. Maar wat is normaal? Met zo'n ervaring wordt je leven alleen maar interessanter. En wat ook mooi is, is dat je dit kunt delen en kunt na- beleven met Pieter. Heel veel succes met 't afstuderen. Dat gaat je ook wel lukken.

Groetjes,
    Ome Christ en Tante Thea.