Cheetah weekend, townshiptour en olifant rijden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu Cheetah weekend, townshiptour en olifant rijden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Teeffelen - WaarBenJij.nu

Cheetah weekend, townshiptour en olifant rijden

Door: Ellen van Teeffelen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Hier weer een update vanuit het mooie Zuid-Afrika. We hebben de afgelopen tijd weer veel leuke dingen mee mogen maken.

Afgelopen weekend zijn we op cheetah weekend gegaan. We vertrokken zaterdagochtend met een groep van 15 man. Omdat er twee meiden extra mee wilden paste het niet meer in de twee jeeps die geregeld waren voor ons. Hilde, Amber en ik besloten daarom om onze auto nog mee te nemen. Helaas had Martijn (de man die het weekend organiseerde) er niet bijgezegd dat we 100 km off road moesten rijden. Hij en nog een andere man hadden de jeeps mee en reden tussen de 60 en 80 km/uur. Ik reed achter hun aan in ons koekblikje en paste mijn snelheid natuurlijk op hun aan.. We reden door "putholes" dikke kuilen in de weg en over enorme stenen. Ik dacht echt een paar keer dat onze banden onder de auto eraf vlogen, maar gelukkig kwamen we er goed van af. Toen we eenmaal aangekomen waren zijn we de cheetahs gaan bekijken. We mochten met ze in de kooi en konden ze aaien. Cheetahs eten geen mensen en apensoorten, dus dat was wel een geruststelling! Naast de cheetahs stonden ook nog een paar hyena's. Deze beesten zien er echt heel raar uit. Ze hebben hele hoge voorpoten en hele korte achterpoten, maar hun kop ziet er iets liever uit dan in de Lion King! Na het bekijken van de cheetahs wilden we een duik gaan nemen in het zwembad, het was namelijk super warm! Helaas was het zwembad net geverfd en zat er geen water meer in.. De man van het terrein gaf aan dat er vlakbij in de buurt een rivier lag waar we wel in konden zwemmen, dus daar zijn we met zijn allen heen gereden. Het water was super bruin en zag er niet heel fris uit, maar we zijn er toch allemaal ingedoken en uiteindelijk was het heerlijk verfrissend! 's Avonds gingen we nog lekker braaien bij het kampvuur en marshmallows eten, erg gezellig dus.
De dag erna moesten we vroeg uit de veren, omdat we om 6 uur op jacht gingen met de cheetahs. We haalden de cheetahs uit hun kooi en zijn op pad gegaan met ze. In totaal hebben we vijf uur door de natuur gewandeld. Het was super mooi, overal bergen om je heen en veel verschillende soorten planten om ons heen. Normaal gesproken vangen cheetahs best wel snel hun prooi (voornamelijk hertensoorten). Wij hebben gezien hoe de cheetahs een konijn verslonden...! Dat is een iets minder spectaculair gezicht, maar het was evengoed een super gave ervaring. We liepen gewoon naast de cheetahs door het mooie gebied heen, dus we hebben evengoed genoten van de dag. De terugweg kwamen we thuis en we kregen een vergoeding voor onze benzine en een wasbeurt, omdat onze auto dus super smerig was geworden van het off road rijden. Toen er vijf!! mensen onze auto aan het wassen waren kregen we te horen dat onze banden slap waren en dat we ze even moesten laten bijvullen. Prima dachten wij. Maar toen gaf er een man aan dat onze band lek was... Dat was natuurlijk minder. Gelukkig haalde hij de band eraf en legde er een nieuwe op, daar waren wij (vijf meiden) natuurlijk erg blij mee. De binnenkant van de band waar het ijzerwerk zit was helemaal verbogen.. Dat was natuurlijk mijn schuld, omdat ik door de gaten in de weg had gereden! Gelukkig is verder alles goed gekomen!

Afgelopen weekend hebben we weer veel leuke dingen gedaan. Vrijdagavond hadden we een townshiptour gedaan door "Walmer township". In de township zie je huisjes van de overheid, deze zijn van steen en best klein en de bekende krotten van golfplaten en hout. We zijn eerst door de township heengelopen en mochten binnen kijken in een krot van een vrouw. Zij was tv aan het kijken, maar het was super klein en oud. Aan de muur hingen drie mantelpakjes heel netjes aan een haakje. Dat was een best groot contrast om te zien. Je ziet de armoede in de straten en dan word je er echt bewust van dat wij het echt heel erg goed hebben in Nederland en echt niet mogen klagen.
Na de tour zijn we naar de lokale kroeg gegaan. Daar hebben we wat gedronken met de locals en op den duur wilde ze allemaal dansen, erg leuk. Na de kroeg kregen we nog een echte Zuid-Afrikaanse dans te zien. Super gaaf om dit mee te maken zeg! Na de dans kregen we dan eindelijk het avondeten, dit was pas om tien uur!! We mochten naar binnen bij de man die ons de rondleiding gaf, het zag er best netjes uit en zijn vrouw had voor ons gekookt. Het smaakte goed, alleen was mijn honger een beetje over..

Zaterdag zijn we op de rug van een olifant gaan rijden. Dit was ook echt fantastisch!!! We moesten naar een vliegveldje rijden vlak bij het Addo elephant park. Daar werden we opgehaald met het vliegtuigje om naar de olifanten te rijden. Het was een heel klein vliegtuigje, maar hij deed het nog prima! We hadden echt een adembenemend uitzicht over het landschap en de bergen, super mooi! Toen we geland waren mochten we op de rug van een olifant rijden. Ik zat samen met Hilde op de olifant. We waren blij dat we een lange broek aan hadden gedaan, omdat de haren van de olifant heel erg prikken! Het was wel echt heel erg gaaf om zo op een olifant te zitten en met hem een stuk door de natuur te wandelen. Na de olifantenrit zijn we foto's gaan maken met de olifanten. We mochten super dicht bij staan en konden de poten van de olifanten knuffelen. Deze zijn ook echt enorm!! Daarna zijn we gaan kijken hoe de olifanten zichzelf gingen wassen en mochten we de olifanten voeren. We kregen een emmertje met brokjes voor de olifanten en konden het in de slurf van de olifant stoppen of we konden zeggen dat ze hun slurf omhoog moesten doen en dan konden we de brokjes in hun mond stoppen. Ze wachten met eten tot je de brokjes in hun mond hebt gestopt en happen niet eerder. Hun kiezen zijn ook echt enorm groot en hun tong is best zacht, heel grappig. Het was echt een super mooie ervaring om zo dicht bij de olifanten te mogen zijn! Daarna vlogen we met het vliegtuigje weer terug. Ik mocht de terugweg voorin bij de piloot zitten, dus dat was ook heel erg gaaf! Helaas kon ik niet echt over alle knopjes en lichtjes heen kijken, maar ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik naast de piloot heb gezeten! Het was echt een hele gave dag en we hebben veel mogen meemaken, echt super!

Gister zijn we naar het Addo elephant park geweest. Dat is een van de bekendste wildparken van Port Elizabeth. Ik had er dus veel zin in en had er veel van verwacht. Op den duur zagen we wel honderd olifanten bij elkaar staan, echt heel erg mooi om te zien!! Op den duur kwam er één olifant op onze auto en die van huisgenootjes afgelopen. Toen kreeg ik het toch wel een beetje heet hoor! Maar gelukkig liep hij alleen tussen onze auto door en deed hij verder niks. Op de olifanten na zijn we niet heel veel andere dieren tegen gekomen, dus dat was wel jammer. Maar evengoed was het echt heel gaaf om zoveel olifanten te kunnen zien! Na Addo zijn we nog gaan uiteten. We stonden voor een rood stoplicht en ineens knalde er een kerel achter op onze auto. We waren er best wel van geschrokken omdat we het niet aan zagen komen. Gelukkig is er niemand gewond geraakt en heeft niemand echt last van het ongeluk gehad. Ook de chauffeur van de andere auto had gelukkig niks. Wij hebben alleen een flinke deuk achter in de kattenbak en een paar krassen. Morgen gaan we naar het politiebureau om alle zaakjes rondom de schade te regelen. Een minder goede afsluiter van de dag dus..

Maar de afgelopen dagen hebben we wel weer echt flink genoten. We doen echt veel gave dingen en maken veel leuke dingen mee! Dit kunnen we nog wel een paar maandjes volhouden zo!

Op stage gaat ook nog steeds alles goed, we hebben laatst interviews afgenomen en we kregen vaak te horen dat ze heel erg blij zijn dat wij helemaal naar Zuid-Afrika zijn gekomen om ze te helpen. Super fijn om te horen natuurlijk!

Veel liefs,

Ellen

• 17 Maart 2014 - 17:20

Mama V.teeffelen:

Hey Puk
    Wat hebben jullie het leuk daar en wat een grote olifanten super vet.
    Kijk wel goed uit vooral met de auto.
    Geniet nog maar lekker het is zo voorbij.

Dikke kus van papa en mama

• 17 Maart 2014 - 19:10

Mien:

Ha Ellen

Wat een verhaal weer. Jullie hebben het echt leuk en avontuurlijk. Die olifant vindt jouw kontje wel lekker zo te zien.
    Veel plezier nog.

Jo en Mien

• 17 Maart 2014 - 21:10

Mayke En Fam.:

Hè,

Wat ruig allemaal weer!
    En wat maak je veel mee!
    X van ons allemaal

• 17 Maart 2014 - 21:26

Anny:

Ha meisje.
    Wat een leuk verhaal weer, je maakt echt wel veel mee, het is net wat jullie pap en mam schrijven ,geniet er van want het is zo weer voor bij. Maar denk maar zo dit pakt niemand je meer af, super leuke ervaring. Lieve groetjes van uit Huissen xxxxAnny

• 17 Maart 2014 - 21:28

Jac En Ton:

Ha Ellen
    Wat heb je al weer veel meegemaakt.
    Geniet er nog maar lekker van
    groetjes Jac en Ton

• 18 Maart 2014 - 20:54

Jose Vervoordeldonk:

Ha Ellen
    Echt leuk die verhalen van jou.
    Wat maak jij veel mee.
    geniet ervan.

gr. Jan en José

• 19 Maart 2014 - 08:38

Ellen:

Dankjewel allemaal voor de leuke reacties!
    We hebben het hier inderdaad erg goed naar onze zin en we doen veel leuke dingen hier!
    Echt genieten dus!

Xxx

• 19 Maart 2014 - 09:37

Christ En Thea:

Lieve Ellepel,
    Afgelopen maandag 't reisverslag aan oma voorgelezen. We hebben weer genoten van je avonturen. Vooral oma. Helaas kon ze de foto's nog niet goed bekijken omdat ze geopereerd was aan haar oog.
    Maar dat komt nog wel. Je hebt nog twee maanden te gaan. En de laatste maand met je lover. Wat een heerlijk vooruitzicht toch? We zien weer uit naar je volgende avontuur. Blijf genieten. Dan genieten wij hier ook.

Dikke kus ome Christ en tante Thea.

• 19 Maart 2014 - 15:18

Veronique:

Ha Ellen.

Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat.
    En zulke geweldige dingen mee maakt.
    Wij vinden je verhalen geweldig.
    Ise wil ook wel op een olifant zei ze.
    Geniet ervan en wij horen wel weer van je vinden wij leuk.
    pas goed op jezelf.

Groetjes Dave Veronique.Ise

• 19 Maart 2014 - 18:10

Ome Sjaak En Tante Arna:

Ha Ellen.
    Wat een avonturen zeg.Kijk je wel uit met die racewagen van jullie ?
    We moesten wel erg lachen dat je niet alles kon zien in het vliegtuigje,ze noemen je niet voor niets KLENNE.
    Wat zullen jullie mooie fotoos hebben ,zorg dat je het fototoestel niet kwijtraakt.
    Want olifanten zijn de mooiste en slimste dieren die er zijn.
    Geniet ervan en blijf zulke leuke verslagen schrijven.
    Groetjes ome Sjaak en tante Arna.

• 22 Maart 2014 - 13:42

Ome Jo En Tante Virs.:

Hallo Ellen.
    Fantastisch jou verhalen en avonturen.
    Het lijkt meer op vakantie dan werk.
    Maar geniet ervan,ben wel voorzichtig met die grote
    dieren.Wij houden het wel bij onze kippen.
    Wij zien weer uit naar je volgend verslag van je avonturen.

Groetjes en veel liefs Ome Jo en Tante Virs.

• 04 April 2014 - 14:57

Mia Petit En Familie :

Hey Ellen
    wat een vette foto's zeg je zou bijna vergeten dat jullie er voor school zijn
    geniet er maar van de tijd vliegt wel voorbij

groetjes fam.petit utj de nirkant